Publicaties

Beekman, A.J. en Mulderij, K.J. (1977), Beleving en ervaring, werkboek fenomenologie voor de sociale wetenschappen, Boom Meppel. klik hier voor kopie boek

Bleeker, H. en K.J. Mulderij (1978), Kinderen buiten spel, Boom Meppel

Beekman, T.. Bleeker H. en Mulderij K. (1978) Wie niet weg is, wordt gezien. Ik kom! In Jeugd en samenleving. Augustus 1978, p. 468 - 486 klik hier voor artikel

Bleeker, H. en K.J. Mulderij (1980) "Wat heb jij aan je benen?" "Schoenen!" In Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 1980,5, 258-269

Mulderij, K. en H. Bleeker (1982), Kinderen wonen ook, suggesties ter verbetering van een kindvergeten woonomgeving, van Loghum Slaterus Deventer

L.S. Barritt, A.J. Beekman, H. Bleeker and K.J. Mulderij, Das Versteck-Dich-Spiel, Sehen und Gesehen werden aus der Sicht der Phanomenologie in W. Lippitz, Lernen und seine Horizonte. Konigstein?Ts 1982, p. 84-107;

L.S. Barritt, A.J. Beekman, H. Bleeker et K.J. Mulderij, Cache-cache et coucou ou le monde vue par les enfants, La Revue Canadienne de de Psycho-education, 13,2 1984, p. 145-156

Bleeker, H. en Mulderij, K.J. (1984), Pedagogiek op je knieën, aspecten van kwalitatief pedagogisch onderzoek, Boom Meppel (proefschrift)

L.S. Barritt, A.J. Beekman, H. Bleeker and K.J. Mulderij, Researching Educational Practice, University of North Dakota Press, 1985

H. Bleeker, B. Levering and K.J.Mulderij Introduction: On the beginning of qualitative research in pedagogy in the Netherlands, in M. van Maanen (ed) Phenomenology and Ordinary Life, Edmonton 1986;

Bleeker, H. en K.J. Mulderij, ´Validiteit, betrouwbaarheid en theorievorming in het Utrechts leefwereld onderzoek. In: Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs, 1988, 4,5, 273-279

Bleeker, H. and K.J. Mulderij, What did you do to your feet? I put my shoes on them! On the experiential value of the home-environment of physically handicapped children, in Children's Environment Quarterly, 3, 4 New York CUNY, 1986;

Mulderij, K.J. en H. Bleeker (1990) Wat heb jij aan je benen? De leefwereld van het lichamelijk gehandicapte kind, Acco, Amersfoort

Bleeker H. & Mulderij, K.J. (1992), The experience of motor disability, Phenomenology + Pedagogy, ii 1 -18

Mulderij, K.J. (1993), Hoe maken we Maaikes handen vrij? Kind, lichaam en motorische beperkingen. Comenius 51, p. 301-313

Vermeer, A., Lanen W., Speth L.A.W., Hendriksen, J. Mulderij, K.J. (1994) Measuring perceived competence in children with cerebral palsy. In Rossum, J.H.A. van, Laszlo J.L. (eds) Motor Development: Aspects of Normal and Delayed Development. Free University Press: Amsterdam

Mulderij, K.J. (1995), Menusuggesties uit de keuken van het kwalitatieve onderzoek. In Buisman, A. (red) Jongeren over sport. Bohn Stafleu van Loghum, Houten-Diegem, p.64/85

Martelaer, K. de, Knop, P. de en Mulderij, K.J. (1995), Beleving van het competitiezwemmen. In Buisman, A. (red) Jongeren over sport. Bohn Stafleu van Loghum, Houten/Diegem, p. 152/177

Mulderij, K.J. (1996) Children´s Perspective on the Study of the Child. In Verhellen, E. (red) Understanding Children´s Rights. Children´s Rights Centre, University of Ghent, Gent, p. 137 -152 hier dit en het volgende artikel

Mulderij, K.J. (1996), Social Work and Children´s Perspective. In Verhellen, E. (red) Understanding Children´s Rights. Children´s Rights Centre, University of Ghent, Gent, p. 311-322

Mulderij, K.J. (1996). Research into the lifeworld of physically disabled children. Child:care, health and development, 22, (5), 311-322

Mulderij, K.J. (1997). Peer relations and friendship in physically disabled children. Child: care, health and development, 23, (5), 379-389

Mulderij, K.J. (1998 en 1999) Waarschuwing: dreigend overschot. Over te veel methode in de jaren negentig. In Pegagogisch Tijdschrift, 4/5, p. 319-336 tevens verschenen in Levering B. En SmeyersP. (red) Opvoeding en onderwijs leren zien, een inleiding in interpretatief onderzoek. Boom, Amsterdam, 292-310

Mulderij, K.J. (2000). Dualistic notions about children with motor disabilities: hands to lean on or to reach out? Qualitative Health Research, 10, (1), 39-50

Mulderij, Karel J. (2001) Adolescentiepsychologie, interne uitgave Raad voor de Kinderbescherming, Utrecht

Mulderij, Karel J. (2002) Jonge schoolkind 6-9 jaar, interne uitgave Raad voor de Kinderbescherming, Utrecht

Mulderij, Karel J. (2002) Het oudere schoolkind 10-12 jaar, interne uitgave Raad voor de Kinderbescherming, Utrecht

Mulderij, Karel J. (2002) Kindermishandeling, met de nadruk op lichamelijke mishandeling en seksueel misbruik, interne uitgave Raad voor de Kinderbescherming, Utrecht


Mulderij, K.J. (2005)., Blind vertrouwen in eigen kunnen. Kleine antropologie en fenomenologie van het 'onderwijzen', in Jansen, H.(red). Levend leren. Ontwikkeling, onderzoek en ondersteuning binnen het pedagogisch werkveld. Utrecht: Uitgeverij Agiel, p.104-125

Mark, S. en Mulderij, K.J. (2008) 'Pedagogische sensitiviteit: aanleg of aan te leren?' Tijdschrift voor orthopedagogiek, 47 (2008), p. 181-189. artikel hier

Mulderij, K.J. en Mark, S. (2008) 'Teach don't touch? Pedagogische sensitiviteit en het aanraken van kinderen. Tijdschrift voor orthopedagogiek, 47 (2008), p. 395-407. zie hier

Mulderij, K.J. (2008), Opgelicht of ingelegd. Kwalon, 39, Jrg 13, nr 3 , p 11-13 zie hier

Mulderij, K.J. (2011) Een gezellige multiculturele sfeer! Jongeren en hun Overvechtgevoel. Orthoreeks Retro Perspectief Volume 1, p. 22-44, artikel hier

Koster, M. en Mulderij, K.J. (2011) Gezellig en gewend. Jongeren over wonen en de toekomst in een herstructureringswijk. Amsterdam: Uitgeverij SWP, zie uitgever

Mulderij, K.J. (2011) Rustig chillen zonder dat de politie je stalkt, ontmoetingsplaatsen voor jongeren in een zogenoemde achterstandswijk. In: Nicis Institute, Jongeren, wonen en sloop. Stedelijke herstructurering gezien door de ogen van jongeren. P. 81-85, Den Haag: Nicis Institute

Mulderij, K.J. (2012) Rustig chillen zonder dat de politie je stalkt, ontmoetingsplaatsen voor jongeren in een zogenoemde achterstandswijk. In: Broer, N. (red.) e.a. Pedagoog , verklaar u nader, pedagogiek in de 21 ste eeuw. Eindhoven: VBSP, p. 99-104 zie hier

Mulderij, K.J. (2013/2019) Over neervoeding, het kind als tegenstander. In Jansen, H., Brons, C. en Faber, F. Beeldcoaching zet in beweging. Baarn: Real Life Publishing/De Weijer Uitgeverij, p. 184 -191 zie hier

Mulderij, K.J., Spaander, M. en Aptroot, E. (2015) Ik heb comorbiditeit en nos. In: De pedagoog in de spotlights. VBSP, Amsterdam: uitgeverij SWP, p. 84 - 94 hier artikel, tevens voorproef voor boek Relationele Lenigheid

Mulderij, K.J.; Spaander, M.G.; Franssen, Z.M.J. en Aptroot, E. (2015) Orthopedagogiek: een fabeltje! Pleidooi voor een systeemtheoretisch ontwikkelingsperpectief. In Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 54, p. 301-326 artikel hier

Jansen, H. en Mulderij, K.J. (2016) (oud)-studenten Ecologische Pedagogiek aan het woord. In Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 3/4, p. 117-200 inleiding hier

Spaander, M. (red.), Aptroot, E., Franssen, Z. en Mulderij, K.J. (2016) Relationele lenigheid. Jeugdzorg 3.0 vakmanschap. Amsterdam: SWP verwijzing naar uitgever

Grol, C., Mulderij, K.J. en Schoenmakers, H. (2016) Ecologische Pedagogiek: Pedagogiek van het goede kinderleven. Een pleidooi voor kritische verbeelding. In Tijdschrift voor Orthopedagogiek. 7, p. 367-391 artikel hier

Mulderij, K.J. (2017) Ecologische pedagogiek, I like it, what is it? In Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 56 (2017) 124-131 tik hier voor artikel

Mulderij, K.J. (2018) Geesteswetenschappelijke pedagogiek en het ecologisch pedagogisch perspectief. Een overzicht. In Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 57 (2018) 101-125 tik hier voor artikel