(ORTHO)PEDAGOGIEK

Masschelein, J. (red.) (2019) Dat is pedagogiek. Actuele kwesties en sleutelteksten uit de westerse pedagogische traditie van de 20 ste eeuw. Leuven: Universitaire Pers Leuven (Overzicht door Frank Kuhlmann)

Hannah Arendt, Klaus Mollenhauer, Paolo Freire, Jacques Rancière, Philippe Ariès, Carl Rogers en Martin Buber, Theodor Litt, Martinus Langeveld, Richard Peters, Janusz Korczak, Émile Durkhein, Michael Apple, George Kerschensteiner, Jerome Seymour Bruner, Michel Serres, Seymour Papert, Basil Bernstein, Paul Willis, Pierre Bourdieu, John Dewey, Alexander Sutherland Neill. Erving Goffman, Ivan Illich, Michel Foucault, Henk Michielse, Célestin Freinet, Aïda Vasquez en Fernand Oury, Lee S. Shulman, Donald Schön, HermaN Giesecke, Henry Giroux, Hans Achterhuis, Burhus Frederic Skinner, Jean Piaget, Lev Vygotskij, Maria Montessori, Philippe Meirieu, Elliot W. Eisner, Philip J. Idenburg, Leon van Gelder, Wim ter Horst, Paul Natorp, Jack Mezirow

Bastiaansen, L. (2021)
  • Aandachtige betrokkenheid als pedagogische grondhouding - Een onderzoek naar de pedagogische betekenis van aandachtige betrokkenheid in onderwijs: podcast, boek
  • Beekman, A.J. (1973) Oordelen over de waarde van het menselijk bestaan; over de mogelijkheden van een empirische pedagogische  anthropologie, in Wijsgerig perpectief op maatschappij en wetenschap, 14, nr 1
  • Beekman, A.J. (1983) Human science as a dialogue with children. In Phenomenology and Pedagogy. Volume 1, number 1, p. 36-44
  • Beekman, A.J. (1986) Onderzoeker met hart en ziel. Een pleidooi voor de lijfelijke aanwezigheid in het veld van onderzoek. In Utrechtse Pedagogische Cahiers, nr 8
  • Beekman, A.J. (1987) Hand in Hand mit Sasha: Über Glühwürmchen, Grandma Millie und andere Raumgeschichten. In Lippitz, W. und Meyer-Drawe (Hrsg.) Kind und Welt. Phänomenologische Studien zur Pädagogik. Frankfurt am Main: Hain Verlag, Athenäum, p. 11-25
  • Beekman, A.J. en Mulderij, K.J. (1977), Beleving en ervaring, werkboek fenomenologie voor de sociale wetenschappen, Meppel: Boom
  • Beekman, A.J., Bleeker, H. en Mulderij, K.J. (1978) Wie niet weg is, wordt gezien. Ik kom! In Jeugd en samenleving. Jaargang 8, augustus 1978, p. 468-486
  • Bertram-Troost (2022) Menswording in een laag-vertrouwensamenleving. Kansen en uitdagingen voor onderwijs. Oratie. Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam
  • Biesta, G. (2012) Goed onderwijs en de cultuur van het meten. Ethiek, politiek en democratie. Den Haag: Boom Lemma Uitgevers. Citaten
  • Biesta, G. (2015) Het prachtige risico van onderwijs. Culemborg: Uitgeverij Phronese Samenvatting Machiel Karels
  • Bijma, B. Jongerenparticipatie: hoe krijgen zij een volwaardige stem aan de beleidstafels? klik hier
  • Bollnow, O.F. (1968) Die pädagogische Atmosphäre. Heidelberg: Quelle & Meyer Verlag

  • Breeuwsma, G. (2019) Allemaal autistisch. Tussen hulp, hoop en hype. Amsterdam: SWP
  • Buisman, A. en Baar P. (2020) Op de bank zitten. Jeugdparticipatie in de sport: meedoen en mee mogen doen. Amsterdam: SWP Opmerkingen

  • Gopnik, A. (2017) De opvoedparadox. Over de ouder als tuinman of als timmerman. Amsterdam, Uitgeverij Nieuwezijds
  • Gorp, A. van, Dhondt P., Simon, F. en Depaepe. M. (red.) (2011) Pedagogische historiografie. Een socio-culturele lezing van de geschiedenis van opvoeding en onderwijs. Leuven/Den Haag, Acco
  • Grol, C. (2023) In welk water zwemmen we? Een essay over neoliberale ontwikkelingen in het onderwijs in Nederland. Eindhoven, vandijk ontwerpt. Recensie Jan de Bekker
  • Imelman, J.D. & Mönnink, J. de (2021) De verweesde school. Kennis, geloof en onderwijs in een democratische samenleving. Leusden, ISVW Uitgevers , lezen: hier en luisteren: klik hier
  • Kroon T. en Levering B. (2019) Grote pedagogen in klein bestek. Amsterdam, Uitgeverij SWP
  • Landelijke Adviesraden, Future Communication (2022) Jongeren en zorgen voor hun morgen. Den Haag: Xerox klik hier voor volledige versie
  • Langeveld, M.J , De 'verborgen plaats' in het leven van het kind, in Persoon en wereld (red. J.H. van den Berg en J. Linschoten) , Utrecht, 1953, blz. 11-33
  • Leydon-Hardy, L. (2021 Predatory Grooming and Epistemic Infringement , Oxford University Press

    Meirieu, Ph. (2016) Pedagogiek. De plicht om weerstand te bieden. Culemborg: Phronese. Citaten

  • Savater, F. (1997/2013) De waarde van opvoeden. Filosofie van onderwijs en ouderschap. Utrecht: Bijleveld Citaten

  • Schinkel, A., Wolbert, L., Pedersen, J.B.W. en Ruyter de, D.J. (2022) Human Flourishing, Wonder, and Education, in Studies in Philosophy and Education. Springer: download en samenvatting
  • Schuman, H. (2021). Hoorrecht voor leerlingen.Van luisteren naarmeedoen.Op: PlatformPraktijkontwikkeling.NL. Utrecht: WOSO.  Download

  • Sieckelinck, S. & Kaulingfreks, F. (2022) Speelruimte voor identiteit. Samenwerken aan veerkrachtige identiteitsvorming van jongeren. Amsterdam: University Press

  • Sieckelinck, S. (2022) Professioneel jongerenwerk: een love tori. Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam

  • Wilde, de L., Vandenbroeck, M. en Vanobbergen, B. (2023), Een beeld van een kind. Inleiding in de pedagogiek. Gent: Borgerhoff en Lamberigts/Owl Press Hier
  • Wolbert, L. (2018) Speelruimte. Vertrouwen in ouderschap. Utrecht: Uitgeverij ten Have Citaten

  • Wolbert, L., deRuyter, D, en Schinkel, A. (2021) The flourishing child. Journal of Philosophy and Education 2021;1-12 Samenvatting en opmerkingen


wordt nog uitgebreid, 28-03-'23